جامانده

نویسنده در این سطور مجالی پیدا کرده تا کمی با خودش خلوت کند
فقط آنکه چرا خلوتش را در این وبگاه آشکار ساخته
شاید آن باشد که:
تو بگویی گیرش کجاست و از چه جامانده؟

طبقه بندی موضوعی

جامانده

بازهم جاماندم و این قافله ازما گذشت ... مانده خواری در کف پا و گرفتارم هنوز

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است



مدیریت خادمان شهدا در یادمان هویزه به دلیل حضور شهید دانشجو حسین علم الهدی به دست سازمان بسیج دانشجویی است و چندین سال متمادی است که به بچه های بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) سپرده شده است. زندگی خادمین در این یادمان حال و هوای خاصی دارد که مرور آن خالی از لطف نیست.

دانشجویانی از سراسر کشور از چندین ماه قبل به صورت اینترنتی ثبت نام می کنند و از طریق قرعه کشی در یکی از چندین بازه زمانی تعریف شده انتخاب می شوند و به مدت 10 روز در یادمان حضور پیدا می کنند.

خادمان هویزه خدمت روزانه خود را با ورزش صبحگاهی همراه با نوای "ای لشگر صاحب زمان..." صادق آهنگران و طنین فریاد "حیدرحیدر" شروع می کنند که اگر اهالی جبهه و جنگ نظاره گر این شور و شعف خادمان و شنیدن این نواهای خاطره انگیز باشند حتما خاطرات صبحگاه های دفاع مقدس در ذهنشان تداعی می شود.

خادمان هر روز بعد از ورزش صبحگاهی یکی از دوستان خود را بر بالای دست می گیرند و او را به سطل های بزرگ زباله می اندازند تا مدل جدیدی از جشن پتو را اجرا کنند، رسمی که در زمان جنگ تحمیلی نیز در بین رزمندگان رایج بود و با اندکی پیشرفت از پتو به سطل های مکانیزه زباله شهری تبدیل شده است.

مراسم صبحگاهی نیز به رسم همیشگی برگزار می شود و در انتها با شابزی پایان می یابد. شابز اصطلاحی است که به صورت مخفف به "شبکه انهدام بنیادین زباله" اطلاق می شود و چندین سال است که در بین خادمان هویزه مصطلح است.

شابزی به عملیات نظافت و جمع آوری زباله اطلاق می شود و به افراد عضو در این گروه شابز و به رئیس گروه شابز اعظم نیز می گویند.

اساسنامه شابزی دارای 12بند است که طبق این اساسنامه استحمام و شستشوی البسه شابزان به صورت روزانه واجب و استعمال عطر مستحب است.

دریکی از بندهای این اساسنامه آمده است: شابز اساسا عنصری است برای دیده نشدن، رفت و آمد شابزان در محوطه مزار و اماکن عمومی به قدر ضرورت و ذیل نیاز مسئولین اتفاق بیفتد.

خادمان هویزه همه روزه در گروه های مختلف فرهنگی، روایتگری، کفشداری، فضاسازی، مزار، پارکینگ، انتظامات، شهرداری، شابزی، سوله و غرفه حضور می یابند.

البته خادمان اصطلاحا گروه فضاسازی را فضای سبز و شهردار را مامان می نامند و اگر خادمی بر سر پست کاری خود بیکار باشد به این عمل او "دورخالی" و اگر پست خود را ترک کند به این عمل ناپسند او اصطلاحا "تک چرخ" می گویند.

طرح مسائل سیاسی و اجتماعی روز جامعه، وجه تمایز هویزه از دیگر یادمان های راهیان نور است. طرح مباحثی مانند اقتصاد مقامتی، روش تحلیل سیاسی و بررسی توافقنامه ژنو در غالب غرفه هایی در کنار مزار شهدای هویزه از این دست مباحث است. ناگفته هایی از توافقنامه ژنو بحث برانگیزترین بخش یادمان است که همواره زائران زیادی را جذب نموده و مطالب جدید و متفاوتی را در اختیار زوار قرار می دهد.

بخش کفشداری از بخش های مهم برای مسئولین یادمان و جالب برای زائران است. خوش آمدگویی گرم و صمیمی به زائران، دریافت کفش های زائران و تحویل آن به صورت تمیز و واکس خورده، دریافت عیدی از زائران در قبال 5صلوات و درج نظرات و دست نوشته های زائران از عوامل اهمیت این بخش از یادمان است.

خادمی شهدا عملی والاست که در مقام خدمت به رسول الله است. شاید ظاهر و تفکر خادمان متفاوت باشد اما همه آنها با نیتهایی والا در این مکان مقدس حضور یافته اند و توانایی جسمی خادمان با حداکثر 4یا5 ساعت خواب در شبانه روز و کار نسبتا طاقت فرسا در طول روز کمی عجیب است و به جز عنایت شهدا به خادمان نام دیگری بر آن نمی توان گذاشت.

خادمی را دیدم که ظاهر متدینی نداشت و رفتار و گفتارش گاه خاطر مسئولین و دیگر خادمان را می آزرد اما روزی در پارکینگ یادمان که آن را سخت ترین قسمت خادمی می دانند به علت سختی کار و گرما به درمانگاه منتقل شد اما پس از مداوا و بازگشت به اسکان خادمین حاضر به استراحت نمی شد و اصرار بر حضور در پست خود و خدمت به زائران را داشت.

نسال الله منازل الشهدا

جامانده
۰۵ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۸:۳۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱ نظر